Voeding en de (acne) huid

  • door

Bekend is dat diverse factoren acne kunnen verergeren zoals hormonale processen, erfelijke eigenschappen, een verlaagd immuunsysteem en stress (en te weinig slaap). Dit zijn factoren die binnen ons lichaam een rol spelen, maar onze leefomgeving is ook van belang. Denk hierbij aan druk en wrijving op de huid en chemische stoffen, maar ook geneesmiddelen kunnen acne stimuleren.

Het zal je niet ontgaan zijn dat er steeds meer artikelen verschijnen over het effect van voeding op de huid. Een ‘hot topic’ waar veelal feiten en fabels worden bevestigd. Tijdens een consult stellen wij vaak vragen omtrent het voedingspatroon van de patiënt. Het is voor ons als huidtherapeut van belang om hier een beeld van te krijgen. Van een aantal voedingstoffen is namelijk gebleken dat deze invloed kunnen hebben op de conditie van de huid.

Uit onderzoeken blijkt dat het nuttigen van zuivel producten een verergering van acne kan geven. Dit is te wijten aan een hoge hormoonproductie tijdens of net na de dracht van de koeien. Voor ons kan dit een trigger zijn voor het verergeren van acne. Daarnaast is gebleken dat het gebruik van “snelle” suikers een aantrekkelijke voedingsbodem is voor acne (de ”suikerpiek” in je bloed zorgt voor de aanmaak van insuline. Insuline stimuleert weer de productie van androgenen en deze verhogen op hun beurt de talgproductie). Een voorbeeld van snelle suikers zijn; frisdrank, snoep en koek maar ook producten geproduceerd van wit meel, dus ‘gewone’ pasta, wit brood, witte rijst. De voorkeur gaat dus uit naar langzame suikers dit zijn producten met veel vezels zoals peulvruchten, tarweproducten en zilvervliesrijst.

Naast deze onderzoeken kan het ook mogelijk zijn dat je ergens anders op reageert. Varkensvlees en noten worden ook nog wel eens genoemd als triggers van acne. Echter is nooit op wetenschappelijke wijze bewezen dat dit invloed heeft op een grote onderzoeksgroep maar daardoor is het dus ook niet uit te sluiten dat het niets doet.

Tips waar je zelf op kunt letten:

  • Drink voldoende water! Vind je het moeilijk om gesuikerde drankjes of koffie(onttrekt het lichaam van vocht) te laten staan? Probeer dan eens
    water met een partje limoen of thee.
  • Vermoed je dat jou acne in verband staat met voeding? Probeer snelle koolhydraten te vervangen voor langzame koolhydraten. Daarnaast is het aan te
    raden een natuurlijk zuivel product te kiezen zoals bijvoorbeeld yoghurt op basis van kokosnoot.
  • Wanneer het moeilijk is om melk te laten staan, kies dan voor halfvolle of volle melk. In magere melk zitten namelijk meer hormonen.
  • Het kan helpen een aantal weken een voedingsdagboek bij te houden en hierin op te schrijven wanneer een uitbraak van acne zich voordoet. Hieruit
    is soms te geleiden waar je op reageert.
  • Weet dat ook roken een negatieve invloed heeft op acne.